czwartek, 28 września 2017

,

Co powinien zawierać mail biznesowy i nie tylko... ?

Cześć,

ostatnio pisałam post na temat autorespondera. Dzisiaj nadal zostaniemy w temacie związanym z komunikacją. Zastanowimy się jakie części powinien zawierać mail biznesowy. 



Po pierwsze...

należy pamiętać, aby pisać maile proste i zwięzłe, które mają na celu przekazanie odbiorcy konkretnej informacji, a odbiorcy przeczytanie komunikatu nie zajęło godziny. To zasada, której powinni się trzymać zwłaszcza osoby, który pracują w firmach, gdzie czas jest złotem. Szanujemy swój czas- szanujmy i innych. Czasami po prostu, gdy ktoś otworzy długiego maila nawet go nie przeczyta. 

Zawartość maila
  • przywitanie
  • część zasadnicza
  • pozdrowienie/ uszanowanie
  • podpis, dane kontaktowe
Odbiorcy

Istnieje kilka rodzajów adresowania wiadomości

  1. Pole Do (ang. To) wpisujemy adresatów od których oczekujemy odpowiedzi 
  2. Pole DW (ang. Cc) adresaci, którzy powinni zapoznać się z treścią maila
  3. Pole UDW (ang. Bcc) używa się gdy wysyłamy grupowe wiadomości zwłaszcza do osób, które są wyżej od nas hierarchią, ponieważ nie wypada aby dostawali oni grupowe maile. Dla odbiorców, nie będzie widoczne, że mail był wysłany do wielu osób. 

Tytuł

powinien być jednoznaczny, aby w przypadku sortowania czy filtrowania maili był łatwo odszukany. W tytule wpisujemy jak najmniej słów, a jeśli wymaga on dłuższego rozwinięcia zaleca się pisanie równoważników zdań. Należy pamiętać, że niektórzy potrafią dostawać 400 lub więcej maili więcej. Jeśli nasza wiadomość nie będzie zatytułowana może być opuszczona. 

Sygnatura

część poniżej podpisu, która zawiera nasze dane kontaktowe jak numer telefonu 

~~~~~

W kolejnych wpisach mam zamiar pokazać wam przykłady biznesowych maili oraz najczęstsze błędy. 


Zapraszam, do kontaktu poprzez:
Facebook

Twitter 
Instagram

Share:

28 komentarzy:

  1. Dokładnie tak zgadzam się z tym @ powinny być krótkie zwięzłe i dobrze napisane. A nie takie długie litanie. :) Przydatny post

    OdpowiedzUsuń
  2. Oo bardzo potrzebny wpis :) Mądrze, zwięźle i na temat! To lubimy!

    OdpowiedzUsuń
  3. Raczej nie mam z tym problemu, moje maile spełniają te wymogi ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja raczej pisze właśnie w taki sposób.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadzam się z Tobą. Bardzo przydatny post.

    OdpowiedzUsuń
  6. Coś, co powinno byc poruszane na, chociażby, podstawach przedsiębiorczości w liceum. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. zgadzam się i popieram w 100%. a post bardzo przydatny.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przydatny post. Do tej pory pisałam właśnie w takim stylu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobra ściąga dla początkujących i tych, których trapią wątpliwości. Ja raczej nie miewam takich problemów;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy post, jeśli ktoś w ogóle się na tym nie zna.

    OdpowiedzUsuń
  11. Z tym to u UDW dowiedziałam się stosunkowo niedawno w sumie nie było mi to zbyt często potrzebne

    OdpowiedzUsuń
  12. na studiach się tego uczyłam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super! oby na studiach uczyli takich praktycznych rzeczy

      Usuń
  13. U mnie maile wyglądają właśnie tak jak opisałaś. Trafne podsumowanie. :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Prawdziwą plagą jest pisanie 'kumplowkich' maili nawet do wykładowców na uczelni ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Oficjalnie i na temat, komunikatywnie i wtedy przekaz jest jsny i czytelny. Fajnie to ujęłaś.

    OdpowiedzUsuń
  16. Przydatne informacje, warto je wykorzystać. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Póki co wszystko jasne :)

    /szkoda, że nie ma opcji skomentowania z własnym URL i podpisem/

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja mam ten problem, że jako pisarka mam skłonności do tworzenia rozbudowanych tekstów i nawet w służbowe teksty wplatam ozdobniki ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Krótko, zwięźle i na temat - to podstawa, w przeciwnym wypadku bardzo szybko trafiamy do kategorii spam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja generalnie lubię krótkie i zwięzłe maile. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo cenne rady, na pewno mi się przydadzą!

    OdpowiedzUsuń